De IBM PCjr (spreek uit als “PC junior“) is een thuiscomputer die van maart 1984 tot mei 1985 door IBM werd geproduceerd en op de markt gebracht.
De PCJr was bedoeld als een goedkopere variant van de IBM PC die beter geschikt zou zijn voor videospelletjes, om zo directer te kunnen concurreren met andere thuiscomputers zoals de Apple II en Commodore 64.
Het originele toetsenbord dat bij de PCjr werd meegeleverd was een draadloos ontwerp dat gebruik maakt van infrarode line-of-sight communicatie, die IBM in eerste instantie op de markt bracht als het “Freeboard”.
Meer over de IBM PC Junior
De IBM PC Junior is een personal computer die in de jaren 80 op de markt kwam. Het apparaat werd geproduceerd door IBM en was bedoeld als een goedkopere en eenvoudigere versie van de populaire IBM PC. De PC Junior was met name populair in de Verenigde Staten, maar werd ook in Nederland geïntroduceerd.
De Nederlandse tijdlijn van de IBM PC Junior
1984
De IBM PC Junior werd geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Het apparaat was bedoeld voor thuisgebruikers en kleine bedrijven en werd verkocht voor ongeveer 2000 gulden.
1985
De IBM PC Junior werd in Nederland uitgeroepen tot “Computer van het Jaar” door het tijdschrift “Computer Idee”. Het apparaat was populair vanwege zijn gebruiksvriendelijkheid en compacte formaat.
1986
IBM kondigde aan te stoppen met de productie van de IBM PC Junior. Het apparaat was niet zo succesvol als verwacht en werd overschaduwd door de populaire IBM PC en compatibele computers van andere fabrikanten.
Wist je dat?
- De PC Junior werd geleverd met een speciaal toetsenbord dat was ontworpen om gemakkelijker te kunnen typen dan op het standaard toetsenbord van de IBM PC.
- De computer had een beperkte hoeveelheid geheugen (128 kilobyte) en was niet uitbreidbaar, wat voor sommige gebruikers een nadeel was.
- De IBM PC Junior werd gebruikt in de film “WarGames” uit 1983, waarin het apparaat diende als de computer waarmee de hoofdrolspeler het DEFCON-systeem hackt. Dit leidde tot een toename van de populariteit van de computer.
- IBM adverteerde de IBM PC Junior als “Easy to use, easy to own, easy to afford” (gemakkelijk in gebruik, gemakkelijk in eigendom, gemakkelijk betaalbaar).