De Philips MSX
De Philips MSX 2 is de opvolger van de MSX 1. De eerste MSX 1-computers werden in Europa verkocht in 1984. Op dat moment domineerden met name Commodore met de C64 (vanaf eind 1982), en in mindere mate Sinclair met de ZX Spectrum, de markt. MSX bood veel kleur, moderne graphics en een geluidschip die voldeed aan de verwachtingen. Het was echter voor de game-markt geen verbetering ten opzichte van de concurrentie. Evenals de C64 kon MSX1 16 kleuren tegelijk weergeven en had het hardwaresprites en 3-kanaals geluid.
Vanaf 1986 werd er door de MSX-computerproducenten een meer geavanceerde MSX2-computer uitgebracht, die in eerste instantie concurreerde met de Atari ST serie en later met de Commodore Amiga.
De MSX2 standaard, hoe geavanceerd ook, was nog gebaseerd op een 8-bits architectuur en kon zich niet meten met de veel snellere, modernere en met grotere geheugens uitgeruste 16-bits Atari’s en Commodore’s.
In 1988 werd de MSX2+ officieel voor de Japanse markt uitgebracht, maar in Europa en Brazilië kon men een MSX2 ook laten upgraden.
De MSX-computer was de eerste homecomputer die onafhankelijk was van de hardwarefabrikant. Deze werd echter niet algemeen aangenomen, maar wel omarmd door fabrikanten als Philips, Sanyo, Panasonic en Sony. Andere fabrikanten zoals Commodore en Atari kozen voor hun eigen platforms.
MSX Emulatie programma’s
Tegenwoordig zijn er tal van emulatieprogramma’s om een MSX-systeem na te bootsen op moderne computers. OpenMSX en blueMSX zijn voorbeelden van open source MSX-emulatoren.
De officiële MSX-emulator is MSXPLAYer en is momenteel alleen verkrijgbaar op de Japanse markt.
Wist je dat?
… toen MSX succesvol leek, zei Microsoft dat de “MS” in “MSX” “MicroSoft” betekende, maar na 1986, toen het duidelijk was dat MSX niet de beoogde wereldstandaard was geworden, ontkende Microsoft dat de MS in MSX naar hun naam verwees.